Koselig om du vil følge meg.

mandag 22. juni 2009

NÅR DAGENE BLIR TUNGE

Det hender jo for oss alle at ikke alt er så bra hele tiden
Slik er livet . Det høres litt klisje aktig ut, men jeg tror det er en mening med alt.
Når livet er som tyngst da tar jeg fram Andre Bjerke
og leser dette diktet.
Amor Fati Ikke som en Cæsar gjorde, skal du med et sverd bevæbne deg mot verden, men med ordet: Amor Fati – elsk din skjebne. Denne formel skal du fatte som din sterkeste befrier: Du har valgt din vei i krattet. Ikke skjel mot andre stier! Også smerten er din tjener. Lammet, sønderknust, elendig ser du at den gjenforener deg med det som er nødvendig Også fallet, også sviket hjelper deg som dine venner. Dine nederlag er rike gaver, lagt i dine hender. Engang skal du, tilfredsstillet av å bli din skjebne verdig, vite: Dette har jeg villet. Alt som skjer meg, skjer rettferdig. Si da, når din levegledes grønne skog er gjennomvandret: Intet vil jeg annerledes. Intet ønsker jeg forandret.

8 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

EN trenger omtrent ett sånt dikt når en finner skavllerkål, i allefall om det hadde vært i egen hage!!

;)

Ønsker deg en strålende dag i morgen!
Og meg vil ha sol!!

Grethe sa...

Koslig med dikt, litt til ettertanke - 1000 TAKK.
Ønsker deg en fin uke :0)

Brit. (lille meg) sa...

Jeg kan ikke si meg enig i alt dette. Det er mye jeg ville ha gjort annerledes. Men gjort er gjort og sagt er sagt.
Og tunge dager kommer, vi er ikke lovt bare lette dager gjennom livet. Alle får vi nok vår del.
Ønsker deg ei god uke!:-)

ralfefarfars paradis sa...

Ha en god dag! Takk for diktet!!

hverdagsgodteri sa...

Vil bare ønske deg en god kveld!

Monicas sa...

takk for besøket;:) ha en flott mandagskveld, og takk for ett flott dikt..

. sa...

Tar med meg diktet under vingen min.. Minner meg på hvor viktig fravær av bitterhet er. Klem fra en jernspurv.

Magdalena sa...

heia ..
takk for hilsen!

dette diktet var veldig bra! !***
viktig å dele ...

ønsker deg en skjønn st.hanskveld,-og like skjønn sommer,- håper du ikke bare får lemon- dager..!
go`klem, magny