Koselig om du vil følge meg.

søndag 21. juni 2009

MIDTSOMMER

Solen varmer herlig i dag
Nå skal bare middagen nytes , og så ut i solen .
Dette deilige diktet gir meg skikkelig
følelse av sommer
Den ene dagen
Det er en sommerdag for lenge siden
som roper meg tilbake gjennom tiden
.Den ligger lukket bak en hekk av klunger
blant hestemaur og gule tiriltunger.
Den vasser brun og barbent i en fjæren
og lukter gammel tang og nybredd tjære.
Den rasper grønne kart av solbærbusken
og flyr til himmels i den høye husken
Den ligger fjetret og fortapt på magen
og sluker Ivanhoe i eplehagen.
Den slåss på tørre never med venninnen
som sender krokketkulene på pinnen.
Den er et nystekt brød på kjøkkenbordet
og slåmaskinens knepring over jordet.
All lyd og lukt og smak og farge
kommer fra denne dagen
i min barndoms sommer.
Som endte med den lykkelige smaken
av nyslått kløver og av rene laken.
~Inger Hagerup~

7 kommentarer:

Mor og datter sa...

hei på deg!
det ligger en award inne på siden min :-)
klem

Brit. (lille meg) sa...

Ja, dette er sommer, noe mer typisk enn det andre.
Ønsker deg en gog søndag,- og en herlig sommer!;-)

Tovepia sa...

Finn Kalvig synger denne så nydelig! ha en god kveld!

ralfefarfars paradis sa...

Så fint dikt..sommerstemning i fullt monn dette!!

Grethe sa...

Ja, dette var sommer og stemning.
Så koselig blogg du har, det er første gangen jeg er innom, jeg satt meg opp som følger og linker deg til blogglisten min - Jeg kommer igjen.Den bloggoverskriften din var bare kjempe lekker.

miss marple sa...

mmm-sommer!!!!

Britaiskogen sa...

Du skildrer sommerstemningen så fint, du. Herlig med sommer, nå har den kommet hit også! Ha ei fin sommeruke!